Voss-Geilo, et annerledes turritt

Vi satser på sikkerhet! 

Med bakgrunn i mange års erfaring fra turrittet Bergen-Voss, og samtaler med Norges Cykleforbund, Vegvesenet og Politiet, velger Bergen Cykleklubb og Geilo IL å tenke i nye baner med nysatsningen Voss-Geilo.

Vi vil gjøre alt vi kan for at din sikkerhet kommer i første rekke, og vi håper med denne oppfordringen at du vil gjøre det samme. 

Voss-Geilo skal bli det vakreste, det mest spektakulære, det mest utfordrende, det morsomste og samtidig det tryggeste turrittet i Norge!

Turritt i Norge
I følge reglementet til Norges Cykleforbund er definisjonen av turritt: “Turritt er et av Norges Cykleforbunds (kretser og klubber) tilbud til alle sykkelinteresserte, og har som formål å være til inspirasjon for mosjon og trening.” Dette i motsetning til aktive ritt som er ren konkurransesykling.

Aktive ritt stiller større krav til lukket løype, færre deltakere, flere funksjonærer og servicepersonell som følger rytterne fra start til mål – noe som ikke er mulig i turritt med flere tusen deltakere.

Norges Cykleforbund ønsker i større grad å skille mellom turritt og aktive ritt. Konkurransearenaen til Junior, Senior og Master skal være de aktive rittene. Turrittene skal være mosjonsarrangement til glede for massene.

Skillet mellom turritt og aktive ritt er i ferd med å viskes ut i Norge. De beste mosjonistene bruker like gjerne turrittene som de aktive rittene til å måle krefter. Det knyttes også stor prestisje til mange av de norske turrittene, noe mediadekningen viser.

Tidligere rittleder og proffsyklist Bo André Namtvedt, forteller at han vant to gull og en bronse i NM samme år som han hadde bestetid på Bergen-Voss. Den seieren som fikk to siders oppslag i avisene var Bergen-Voss.

Turritt i utlandet
I utlandet er det flere store turritt der opplevelsene underveis er minst like viktige som sluttiden. Et godt eksempel er amatørutgaven av den belgiske brosteinsklassikeren “Flandern Rundt”. Etter målgang er det de beryktede brosteinsbakkene som huskes, ikke hvor lang tid rittet tok. Arrangøren har faktisk ikke organisert tidtaking, deltakerne må i stedet stemple inn ved alle matstasjoner for å få status som fullført.

Ruten går gjennom matstasjonene, der alle må stå pent i kø for å få sin pose med belgiske vafler og en flaske saft. De fleste som har vært med på “Flandern Rundt” setter allikevel dette turrittet høyt på listen over sykkelopplevelser!

Det svenske turrittet “Vänern Rundt” går over tre etapper og fokuserer mer på turen enn på sluttiden i mål. Da en gjeng fra Bergen CK gjestet Vänern Rundt i 2008 og spurte om resultater etter første dag, ble de ledd av: 

”–Du er ikke i Norge nå. Dette er et turritt. Alle er vinnere!”

Senk skuldrene!
Vi ønsker å gjøre Voss-Geilo (og Dyranut-Geilo) til et “lavskulder-arrangement” (må ikke forveksles med lavterskel-arrangement). Deltakere skal nok få tatt seg ut i den grad de ønsker det, men vi oppfordrer alle til å senke skuldrene noen hakk i forhold til egne, og ikke minst andres forventninger til sluttid. 

Med Voss-Geilo har vi en gylden anledning til å starte noe nytt. Vi ønsker å flytte fokuset fra tiden i mål til de store opplevelsene underveis. 

Fortsatt tidtaking
Vi kommer til å ha tidtaking og ønsker raske syklister så vel som tursyklister og mosjonister velkommen til start! Men vi vil at tiden helst skal komme i andre, tredje eller syvende rekke i prioriteringene.

Naturopplevelser har blitt et av våre varemerker, både under Bergen-Voss nå også Voss-Geilo. Gode opplevelser handler selvfølgelig også om den gode turen, samholdet og hyggelig fellesskap i sykkelfeltet.

Tidtaking har flere funksjoner under et turritt. Mål og mellomtider er viktige verktøy for sikker avviklingen av arrangementet og overvåkning av deltakere i traseen. Tidtaking er en viktig

motivasjonsfaktor for mange deltakere. De som har et treningsmål for sesongen, bruker gjerne sluttiden i sine yndlingsritt til nettopp dette. 

Deltakerne kan gjerne søke opp sin egen tid på nettet (og få den på sms ved målpassering), men som arrangør, ønsker vi ikke å fokusere på anvendt tid, eller noen annen rangering av deltagerne. Alle som fullfører Voss-Geilo eller Dyranut-Geilo er vinnere. Tidtakings- og resultatservice og ikke minst speakertjenesten vil gjenspeile dette.

Traséen
Traséen fra Voss til Geilo er utfordrende løypemessig. Du vil møte krappe svinger (f.eks på og av Hardangerbroen), inn og ut av forkjørsveier, flere krysninger av motsatt kjørebane, krevende klatringer og spektakulære utforkjøringer. Våre funksjonærer har ikke myndighet til å dirigere den øvrige trafikken og da vi syklister flere ganger har vikeplikt, må vi være innstilt på å sette en fot i bakken og vente på tur. Vi ber derfor alle om å følge politi og funksjonærers anvisninger.

Sykkelvennlig hilsen
Bergen CK og Geilo IL

Innhold:

  1. Velkommen til Sykkelfesten på Hardangervidda!
  2. Voss-Geilo, et annerledes turritt
  3. Rittinformasjon
  4. Voss-Geilo løypen og viktig forsiktighetsregler
  5. Start og mål
  6. Viktige telefonnumre
  7. Våre samarbeidspartnere