Bergen-Voss & Norheimsund-Voss — 01.06.2019

Bergen – Voss ENG

Viktig forsiktighetsregler

Vi er mange som sykler Bergen-Voss i år, og mange er uerfarne i sykkelfeltet på landeveien. Derfor er det viktig at alle, såvel erfarne som mindre erfarne, overholder følgende forsiktighetsregler:

Fra Bergen til Garnes (ca km 0 – 30) 
Hold maksimalt 2 rekker i bredden. Ikke ta opp hele veibanen, slik at vi skaper irritasjon for den øvrige trafikken. Dette gjelder generelt for hele rittet. Grimesvingene etter ca 15 km er smale og uoversiktlige. Hold godt til høyre langs denne veistrekningen.

Skyggestrand, Garnes til Trengereid (ca km 30 – 40)
Smal og svingete vei med mulighet for møtende trafikk. Hold godt til høyre langs denne veistrekningen. Denne delen av traseen er teknisk utfordrende og noe stressende. Senk skuldrene og spar krefter til Gullfjellet som kommer rett etterpå.

Gullfjellet opp (ca km 41 – 43)
Bakken starter med 5 serpentinsvinger før vi kommer til rundkjøringen ved Trengereid. Etterpå venter en bratt stigning opp til veiens høyeste punkt. Her er det viktig å holde riktig side av veien og ikke krysse den gule stripen da motgående trafikk kommer ned bakken i stor fart! Saktegående syklister må slippe raskere syklister forbi. Her er det viktig å samarbeide for å ikke skape kaos.

Gullfjellet ned (ca km 44 – 50)
Nedkjøringen på sørsiden av Gullfjellet er lang, bratt og med stor fart! Her må alle syklister ta det med ro og vise hensyn til hverandre NB! Ingen forbikjøring!

Kvamskogen opp ( ca km 56 – 70)
Kvamskogen opp er en lang stigning og du bør disponére kreftene dine. Før stigningen opp Kvamskogen er det veiarbeid og vi skal sykle over en smal midlertidig bro ved Frøland. Her er det lysregulering over broen. Ved rødt lys skal ALLE syklister stoppe!

Kvamskogen ned, Tokagjelet ( ca km 77 – 85)
Nedkjøringen fra Kvamskogen er bratt og svingete, og vi kjører gjennom flere mørke tunneller. Det er for tiden veiarbeid i den nederste av 4 tunneler. I nest siste tunnel er det både en farts hump og lysregulering. Ha derfor lav (trille) fart ned gjennom alle tunneler. Husk at det kommer syklister bak deg. Unngå brå bevegelser eller oppbremsinger. NB! unngå forbikjøring! Ved rødt lys skal ALLE syklister stoppe! På grunn av denne ekstraordinære trafikkale situasjonen blir det TIMEOUT fra toppen av Tokagjelet. Tidtakingen stopper til du ankommer Norheimsund. Her er det ingen grunn til å ta sjanser!

Hardangerfjorden (ca km 85 – 135)
Smal svingete vei langs hele fjorden. Hold godt til høyre langs hele fjorden, og vær oppmerksom på møtende trafikk – spesielt i svingete partier. Mellom Kvanndal og Granvin er det veiarbeid på en ny tunnel ved Folkedal (etter ca 130 km) og asfalten kan være dårlig. Senk farten og følg politiet eller trasévaktene sine anvisninger!

Skjervet (ca km 142 – 148)
Du er nesten i mål. Skjervet er hverken langt eller bratt, men etter 140 km er det en utfordring. Pass godt på når du sykler ut i hovedveien igjen (Rv7) på toppen av bakken. Vi har vikeplikt for trafikk som kommer ut av tunnelen i stor fart. Følg politiet eller trasévaktene sine anvisninger!

Målgang (ca km 162)
Ingen spurting! Alle skal komme velberget og sikkert i mål. Ryttere i felt som kommer samlet til mål blir alfabetisk sortert.

Politet bistår i gjennomføringen av Bergen-Voss, men husk at rittet arrangeres på trafikerte veier og vi SKAL følge trafikkreglene. Ta hensyn til den øvrige trafikken og ta hensyn til dine medsyklister.

God tur!